Eräitä kirkkaan selkeitä kohtauksia

(Jutun otsikko sai alkunsa siitä, kun harkoissa naljailtiin niin lavalla kuin katsomossakin sitä, miten kirkasta ja selkeää kaikki on, ei yhtään sekavaa tai sumuista. Ihan erityisesti kuulema ohjaajan selostukset ovat aina kirkkaan selkeitä. ;) )

Pääsin seuraamaan Kohtauksia eräästä avioliitosta -näytelmän harjoituksia. Kyseessä on Ingmar Bergmanin kirjoittama ja Hilkka-Liisa "Hili" Iivanaisen ohjaama draama, jossa näyttelevät Hegy Tuusvuori ja Henri Halkola. Näytelmän harjoituskausi on vasta melko alkuvaiheessaan. Lavastus ja puvustus ovat suurinpiirtein olemassa, mutta molemmissa on vielä paljon tarkennettavaa.

Ennen varsinaisen harjoituksen alkua jutellaan puvustuksesta. Hegy sovittaa ja esittelee Hilille sekä puvustus- ja lavastussuunnittelija Karmo Mendelle tämän valitsemia vaatteita.


Tämäniltaisen harjoituksen osuus näytelmässä sijoittuu noin puoleenväliin näytelmän kulkua. Aluksi Hili antaa pari repliikkimuutosta sekä muitakin ohjeita ja tarkennuksia, joita työryhmä on edellisenä päivänä miettinyt yhdessä. Hän myös selittää omaa näkemystään kohtauksen kulusta näyttelijöille sekä kertaa kohtaukseen liittyvää musiikin käyttöä äänisuunnittelija Jani Lappalaisen kanssa. Hilin vetämänä pohditaan vielä repliikkejä ja reaktioita, sekä testataan muutamia liikkeitä. Ensin teksti käydään lukemalla läpi näyttelijöiden vielä istuessa; tunteet kuitenkin alkavat olla mukana ilmeissä ja äänenpainoissa. Seuraavaksi kohtausta näytellään. Kuiskaaja avustaa tarpeen mukaan - teksti ei ole vielä kovin tuttua harjoituskauden tässä vaiheessa, joten kuiskaaja tarvitaan usein. Harjoituksen edetessä huomaa kyllä, miten teksti alkaa jo elämään.


Eteneminen pysäytetään. Hili antaa jälleen ohjeita ja kertoo näkemyksiään sekä kehuu näyttelijöiden tekemisiä. Hän käy myös lavalla näyttämässä, mikä yksityiskohta oli hänen mielestään erityisen hyvä. Haetaan puheen sävyjä, reaktioiden nopeutta, voimaa ja kestoa, etsitään sopivaa tunnetasoa aiempiin tapahtumiin pohjaten. Näyttelijä ehdottaa hahmonsa toimintaa. Puhutaan hahmojen toiminnallisuuden eroista kohtauksessa. Kohtausta käydään keskustellen ja analysoiden hyvinkin tarkkaan läpi; tunnetiloja, niihin liittyviä ilmeitä, toimintaa ja sijainteja. Kohtaus näytellään toisen kerran ja Hili kehuu näyttelijän spontaania toimintaa. Jälleen pohditaan, mitä pidettäviä ja muutettavia asioita tällä kertaa löytyi. Hiotaan repliikkejä, haetaan tunnetilojen muutosta kohtauksen edessä sekä sitä, miten se näkyy puheessa ja toiminnassa. Mietitään myös, miten kylvetään siemeniä tulevia reaktioita ja tapahtumia varten. Tämä näyttelemisen ja keskustelemisen sykli toistuu useamman kerran, ja samalla kohtaus hahmottuu alun suurpiirteisestä versiosta aina hienovaraisempaan suuntaan.


Hilillä on kannustava tapa puhua ja ohjeistaa niin näyttelijöitä kuin muitakin työryhmän jäseniä. Hän myös kehuu huudellen "hyvä" kohtauksen edetessä. Muutenkin työryhmässä on hyvä henki - vaikka kohtaus sinänsä on raskas, iloa pidetään yllä. Naljaillaan hyväntahtoisesti, annetaan palautetta, autetaan toisia tarvittaessa, kuunnellaan muiden ehdotuksia ja näkemyksiä.


Tauon jälkeen siirrytään seuraavaan kohtaukseen; jälleen harjoitus aloitetaan lukemalla. Pohditaan samalla, miten liike lavalla menee, mutta etenkin tunnetilaa ja jännitettä. Tätä kaikkea käydään läpi keskustellen ohjaajan ja näyttelijöiden kesken. Kun pätkä on luettu kolmesti, siirrytään lavalle. Pitemmässä monologissa näyttelijät pitävät vielä plarin mukana. Hili keskeyttää tarvittaessa, otetaan tarvittavaa hienosäätöä ja tehdään uudestaan. Tänä iltana työn alla olleet kohdat ovat erittäin tunnepitoisia. Sekä Hegystä että Henkasta näkee tiukkaan kohtaukseen eläytymisen jo lukiessa. Tässäkin kohtauksessa tehdään näyttelemisen ja keskustelun sykliä, ja Hili ohjaa mihin suuntaan kohtausta viedään. Keskustellen mietitään myös hahmojen sanomatta jääviä ajatuksia, jotka ovat motiivina taustalla, sekä sisäistä prosessia. Kun kohtausta käydään läpi, minusta näyttää, että näyttelijöille jää tunnetila myös kohtauksen päätyttyä - enkä ihmettele yhtään. Näin vahvassa kohtauksessa, kun tunnetilat ovat erittäin voimakkaita, näyttelijöiden palautuminen omaksi itsekseen vaikuttaa kestävän hetken harjoituksen loppuessa - mutta ei toki kauaa. Illan päätteeksi Hili kertaa vielä seuraavan päivän tekemisiä.

Odotan mielenkiinnolla, millainen kokonaisuus näytelmä on sitten valmiina. Tiedän, että siinä käytetään jossain määrin myös video- ja kuvamateriaalia, jota on kuvattu teatterin ulkopuolella.

Kohtauksia eräästä avioliitosta Jyväskylän kaupunginteatterin sivuilla (linkki). Näytelmän ensi-ilta on torstaina 6. helmikuuta 2020 - kevään liput ovat myynnissä.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Evita (ensi-illat)

Hiljaista iloa (ensi-ilta)

Älä pukeudu päivälliselle (ensi-ilta)