Puolikkaan pojan koodi
Pääsin seuraamaan p01kak00d1-näytelmän harjoituksia. Poikakoodin ensi-ilta Jyväskylän kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä on tammikuun lopulla 2023. Harjoituksen ohessa jututin ohjaaja Anssi Valtosta sekä näyttelijöitä eli Saara Jokiahoa, Piia Mannisenmäkeä ja Markus Virtasta.
Anssi kertoi, että Poikakoodi valittiin Jyväskylän kaupunginteatterin ohjelmistoon hänen ehdotuksestaan, hänen luettuaan käsikirjoituksen. Näytelmän käsikirjoittaja Kati Kaartinen on Anssin kurssikaveri Teatterikorkeakoulussa - he ovat olleet ystäviä vuodesta 1995. Anssi on aiemminkin lukenut Kaartisen tekstejä, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun hän ohjaa sellaisen; ensimmäinen kerta kun teksti, Anssin oma työtilanne ja roolitus osuvat kaikki kohdalleen yhtä aikaa.
Harjoitusprosessi on Anssin mukaan sujunut tosi hyvin. Työryhmäläiset ovat olleet terveenä, joten huolella tehtyä harjoitusten ennakkosuunnitelmaa on päästy toteuttamaan kuten oli tarkoitus. Näyttelijät ovat opiskelleet tekstiä ahkerasti, joten harjoituksissa on päästy nopeasti tekemään kun teksti on hallussa. Kaikki myös pitivät tekstistä paljon, mikä on aina hyvä lähtökohta. Anssi pitää pienellä näyttämöllä työskentelyssä esimerkiksi siitä, että pienen työryhmän kanssa tekeminen on keskittynyttä, kaikki ovat koko ajan läsnä, asian äärellä.
Tampereen Työväen Teatterin kantaesitys Poikakoodista oli syyskuussa 2021. Anssi kertoo nähneensä TTT:n version, mutta vasta sitten kun Poikakoodin ottamisesta Jyväskylän kaupunginteatterin ohjelmistoon oli sovittu ja hänen oma suunnitelmansa toteutuksesta oli jo pitkällä. Anssi sanoo, että tässä tapauksessa toisen version näkemisellä ei sinänsä ollut vaikutusta omaan tekemiseen. Joskus jonkun näytelmän kohdalla voi kokea, että jonkun muun tekemän version jälkeen ei oman tekeminen välttämättä tunnu heti mielekkäältä. Mutta tässä tapauksessa Anssi koki, että hänellä on ohjaajana tekstille uutta annettavaa ja juuri tämän työryhmän kanssa.
Näyttelijät Saara, Piia ja Markus eivät ole nähneet Poikakoodia. Kysyn, onko erilaista tehdä näytelmää jonka on nähnyt aiemmin. Piia ja Saara toteavat, että mukavampi on tehdä roolia "puhtaalta pöydältä". Markus täydentää, että aina ei voi välttää näkemästä näytelmää aiemminkin - esimerkiksi klassikkonäytelmien kohdalla.
Pienen näyttämön tila näyttää olevan lavastettu niin laajaksi kuin mahdollista. Lavastus ei toki tässä vaiheessa ole vielä valmis, mutta on siinä jo paljon piirteitä nähtävänä. Lavastuksen ja puvustuksen suunnittelija Annina Nevantaus kertoo, että tässä vaiheessa harjoituksia myös näyttelijöiden käyttämät vaatteet ovat jo selkeästi roolihenkilöiden vaatekaapeista. Vielä voi tulla yksittäisiä muutoksia ja tarkennuksia, mutta pääpiirteet ovat vaatetuksessakin selvillä.
Harjoituksen alkupuolella käydään kohtauksia läpi näytelmän alusta alkaen. Aluksi toimitaan ilman ääniraitaa ja Anssi toteaakin näyttelijöille "hienoa nähdä että teidän toiminta kertoo oleellisen ilman ääniäkin!" Joitakin kohtauksia otetaan uusiksi, jos toiminnassa on vielä jotain tarkenettavaa. Osa kohtauksista vaikuttaa jo valmiita; ne mennään läpi vain kertaalleen ja siirrytään seuraavaan.
Joidenkin kohtauksien uudelleenottoa varten tarpeistonhoitaja Tuula Paananen kerää näyttelijän kohtauksessa kaappeihin laittamat ruokatavarat takaisin ostoskasseihin, laittaa astiat alkuasemiin jne. On tärkeää että tietyt ruokapaketit ovat tietyissä kasseissa, jotta näyttelijä saa purkaa tavarat kaappeihin kuten on harjoiteltu.
Harjoituksen loppupuolella mennään melkein koko ensimmäinen puoliaika yhtenäisesti läpi. Nyt mukana ovat myös äänet äänisuunnittelja Juuso Voltin ajamina. Toki äänisuunnitteluakin tarkennetaan vielä. Tässä oivaltaa hienosti, miten iso merkitys ääniraidalla on tapahtumien kuljettamisessa! On mielenkiintoista havainnoida eroa ilman ääniä ja niiden kanssa. Anssi kommentoi, että näytelmän rakenne ja siinä olevat leikkaukset ovat tekijöille varsin haastavia. Tässä myös valoista on suurta apua. Kunhan Jonna Rautalalla työn alla oleva valosuunnittelu on valmis, sillä saadaan aikahyppyjä, siirtymiä ja leikkauksia paljon selkeämmiksi. Anssin mukaan tässä näytelmässä on paljon enemmän erilaisia valotilanteita kuin perusdraamassa keskimäärin.
Harjoituksen lopussa Anssi kehuu työryhmää ja näyttelijöitä; "hemmetin hyvin vedätte jo tässä vaiheessa!" On mielenkiintoista päästä näkemään valmis teos sitten ensi-illassa!
Poikakoodin ensi-ilta Jyväskylän kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä keskiviikkona 25. helmikuuta 2023. Näytelmä teatterin sivuilla (linkki).
Kommentit
Lähetä kommentti