Mysteeriä harjoittamassa

Pääsin pitkästä aikaa teatterille seuraamaan harjoituksia nyt koronarajoitusten hellittäessä. Harjoitukset ja muu työ esityksiä lukuunottamatta on toki jatkunut teatterilla koko ajan, mutta rajoitusten vuoksi paikalle pääsy on ollut rajattuna tiukasti vain työryhmille. Esimerkiksi hallinnon ja markkinoinnin työntekijätkin - eli he, joiden työ ei ole suoraan kosketuksissa lavaan - ovat olleet osin etätöissä.

Näissä harjoituksissa tekeillä on syksyn ohjelmistossa nähtävä murhamysteeri. Mikä ja keiden kaikkien tekemä - se selviää myöhemmin kun syksyn ohjelmisto julkistetaan.

Murhamysteerin näyttelijäkaarti - paitsi yksi oli joukosta poissa tältä harjoituskerralta. Kaikki he esiintyvät tälläkin kaudella Jyväskylän kaupunginteatterissa - tunnistatko kaikki maskien takaa?

Menossa on harjoitusten kolmas viikko. Suurin osa harjoitusajasta on nyt keväällä ja kevään harjoituskausi päättyy ensimmäiseen valmistavaan harjoitukseen. Loput harjoitusajasta on syksyllä ennen ensi-iltaa.

Tämänkertaisen harjoituksen sisältönä on kohtauksia toiselta puoliajalta. Näyttelijöillä on yllään omat vaatteet - joskin osalla on rooliasuun kuuluvat kengät. Lavastus on vielä hyvin puutteellinen. Kunkin kohtauksen harjoittelun alussa monilla näyttelijöillä on vielä plarit käytössä ja kuiskaajaakin tarvitaan usein.

Näyttelijöillä - kuten meillä kaikilla läsnäolijoilla - on maskit kasvoillaan. Lavalla käydään keskustelua siitä, että maskisuositus on lähiaikoina poistumassa harjoituksista näyttelijöiden kesken. Joku sanookin, että tuntuu kuin kaikki olisivat vain jotain olioita kun ei näe ilmeitä. Näyttelijän työssä ilmeillä on kuitenkin suuri merkitys paitsi yleisölle, myös muille näyttelijöille, sillä näyttelemisessä on paljolti kyse myös muiden havainnoinnista ja vuorovaikutuksesta.

Ennen harjoituksen ensimmäisen kohtauksen  alkua työryhmässä vielä täsmennetään joitakin sanoja, mitä synonyymiä käytetään. Nämä kohtaukset ovat selkeästi dialogivetoisia, joskin toki toimintaakin on, ei siellä paikoillaan istuta.

Ensin kohtaus käydään puhumalla läpi - tässä vaiheessa huomaan, että mukana on välillä pientä hauskuutusta työryhmän kesken, eleitä joiden ei ole tarkoituskaan jäädä valmiiseen teokseen. Näillä pysyy mieli vireänä! Kun teksti on kertaalleen käyty läpi, otetaan treenaukseen mukaan myös näyttelijöiden asemoinnit ja liikkumiset. Ohjaaja keskeyttää kohtauksen ja antaa ohjeita mm. siitä, mikä mielentila pitäisi omaksua ja ilmentää. Kohtaus otetaan alusta uudestaan. Ohjaaja tuo esiin kohtia, joissa on lyhyt tauko juuri sanotun asian painottamiseksi. Ohjaaja antaa myös yksittäisiä ohjeita siitä, miten kunkin hahmon tulee reagoida, millaista sävyä ja painotuksia puheeseen haetaan, millaisia liikkeitä ja eleitä käytetään ja kuinka näkyviä ne ovat. Kohtaus viedään loppuun, ohjaaja antaa palautetta ja sen mukaisesti kohtaus käydään vielä kerran keskeytyksettä läpi. Ohjaaja kehuu, miten kohtauksen tunnelma "vahvistuu, kasvaa hyvin ja tiukkenee".

Seuraavia kohtauksia harjoitellaan samaan tapaan; ensin kerrataan teksti tarvittaessa plaria käyttäen ja kuiskaajan avustuksella. Sitten lähdetään liikkeelle ja asemointeihin; henkilöt saapuvat lavalle iskujensa mukaan. Ohjaaja keskeyttää tarvittaessa antaen ohjeitaan. Välillä kohtausta jatketaan siitä mihin jäätiin, mutta otetaan myös alusta asti uudestaan jotta kertausta tulee useampi kierros.

Eräässä kohtauksessa näyttelijän repliikkiä siirretään hänen ehdotuksestaan eri kohtaan, jossa se toimii sujuvammin tilanteeseen nähden.

Ohjaaja ohjaa liikkumista, asemointia, mielentilan saavuttamista ja ilmaisua, puheen sävyä... Liikkumisessa otetaan huomioon myös reitit, jotta eri henkilöiden liikkuminen on sujuvaa ja myös katsojalle selkeää. Ohjaajan ohjeiden mukaan näytelmässä tulee joidenkin repliikkien jälkeen lyhyt tauko, joka syventää ja tihentää ilmapiiriä hienosti verrattuna siihen, että taukoa ei olisi. Kun näkee näitä toisistaan hieman poikkeavia versioita kohtauksesta, eron huomaa selkeästi. Myös yhteisesti pohditaan miten kutakin kohtausta voi ja kannattaa hioa. Jossain kohtauksessa ohjaaja analysoi roolihenkilöiden ilmentäminen tunnetilojen ja energiatasojen eroja. Ohjaajan ohjeiden mukaan henkilöiden toimintaan saadaan lisää dynamiikkaa, kohtauksiin draivia, ilmapiiriin jännitteitä. Kaiken tämän kehittymistä on mielenkiintoista seurata!

Odotan hyvin kiinnostuneena näkeväni tämän murhamysteerin sitten aikanaan valmiina - ja tietenkin haluan saada tietää "kuka sen teki"!

Pakko sanoa, että tuntui todella hyvältä päästä taas teatterille koronarajoituksista johtuneen tauon jälkeen! Esitystoimintahan käynnistyy ensi viikon lopulla kun sekä Vanhan naisen vierailu että Viimeinen ihminen saavat ensi-iltansa lauantaina 26.2.2022. Ihana päästä jälleen myös esitysten pariin!

* * * * * *
Lisäys 12.4.: nyttemmin sen saa sanoa: kyseessähän on Agatha Christien kirjoittama Hiirenloukku! Näytelmä Jyväskylän kaupunginteatterin sivuilla (linkki).


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tukkijoella (UIT)

Hobitti (Turun kaupunginteatteri)

Suruttomat (ensi-ilta)