Tukka auki - Hairin avoimet harkat

Vuorossa on Hair-musikaalin avoin harjoitus, eli yleisö pääsee noin tunnin ajaksi seuraamaan musikaalin harkkoja. Harjoitus etenee samoin kuin muulloinkin, eli kyseessä ei ole mikään valmiiden kohtausten esittely vaan sillä mennään mitä harjoitusohjelmassa on. Läsnä on koko työryhmä, myös bändi molempine kapellimestareineen.

Ennen harjoituksen alkua ohjaaja Sini Pesonen ja koreografi Kira Riikonen pohtivat avoimen harjoituksen kulkua, ja selvittävät illan ohjelmaa kapellimestari Lasse Hirvelle. Bändi lämmittelee valmiina orkesterimontussa. Lavalle kerääntyy hippien näköistä väkeä - näyttelijöillä on yllään paljolti roolivaatteet, mutta kaikkien asut eivät ole vielä täydellisiä. Peruukkeja ja kampauksiakin on, mutta maskeja ei. Sini kertoo illan ohjelmasta myös näyttelijöille. Teatterikuraattori Antti Niskanen käy sanomassa, että ylälämpiö on täynnä kiinnostunutta väkeä.

Avoin harjoitus alkamaisillaan.
Kuva: Jouni Huhtaniemi

Katsojat päästetään saliin, ja katsomo täyttyy hyvää vauhtia lähes täyteen. Sini kertoo harjoituksesta lyhyesti yleisölle, ja koko työryhmä esittelee itsensä. Ja sitten menoksi. Ensimmäisenä työn alla on Elämää-musiikkinumero; mennään sitä läpi, ja Sini, Kira sekä näyttelijät käyvät keskustelua huomioistaan sekä siitä, mitä ja miten muutetaan. Ja uudestaan. Yleisö taputtaa sekä numeron jälkeen että toisella kertaa tahtia kappaleen aikana. Lasse ohjaa bändiä ja laulua. Myös yleisöltä kysytään kappaleeseen liittyvästä yleisökontaktista, ja palaute on positiivista.

Seuraava musiikkinumero on Manchester Englannissa. Sini ja Kira ohjeistavat näyttelijöitä, ja näyttelijät myös kyselevät tarkennuksia saamiinsa ohjeisiin. Tätäkin numeroa mennään pari kertaa läpi, välillä pohditaan tehtäviä muutoksia. Tätä vaihetta minusta on erityisen mielenkiintoista seurata; miten työryhmä pohtii mikä oli hyvää, mitä pidetään, mitä muutetaan - ja seuraavassa hetkessä muutokset näkyvät lavalla. Sini kehuu ja kannustaa kohtauksen ollessa menossa. Musiikin jälkeisiä repliikkejä hiotaan useampaan kertaan; puheen suuntaa, ajoitusta... Näyttelijät myös naljailevat keskenään, ovat ilmeisen rentoja tässäkin tilanteessa kun harjoittelemisella on tuvan täydelta yleisöä.

Seuraavaksi ryhdytään rakentamaan kohtausta, jota ei ilmeisesti aiemmin ole tehty. Lyhyessä kohtauksessa on paljon vauhtia, ihmiset juoksevat kaaoksessa näennäisen päättömästi lavalla - paitsi että kaikki on tarkkaan harkittua. Kira antaa jokaiselle näyttelijälle yksitellen ohjeet siitä, mihin hänen tulee juosta ja mitä reittiä. Tässäkin vaaditaan tarkkaa koreografiaa - toisaalta siksi, että liikkeen kokonaisuus näyttää hyvältä, mutta vähintään yhtä paljon myös turvallisuussyistä, etteivät juoksijat törmäile toisiinsa. Jos lavalla kaadutaan, sekin tehdään suunnitellusti ja hallitusti. Kira käy myös lavalla näyttämässä erästä erityisen tarkasti ajoitettavaa yksityiskohtaa.

Tässä vaiheessa on tunti kulunut, ja yleisö voi valita, jääkö vielä hetkeksi seuraamaan juoksukohtauksen harjoittelua vai lähteekö ylälämpiöön kuuntelemaan mitä ohjaaja Sini kertoo produktiosta. Osa lähtee, osa jää. Juoksukohtausta harjoitellaan useamman kerran, muutetaankin hieman, kunnes todetaan että oikein hyvä, lukitaan tämä. Jälleen Kira korostaa sitä, että "lukituista" reiteistä pidetään kiinni; niiden muutteleminen saattaisi aiheuttaa törmäyksiä, eli sovitusta poikkeaminen on turvallisuusriski.

Sitten lopunkin yleisön on aika poistua, ja harjoituksessa pidetään tauko.

Tauon jälkeen harjoitus jatkuu samaan malliin. Juoksukohtauksesta mennään eteenpäin. Käydään läpi musiikkinumeroita kuten Nyt seis, Mitä halutaan, Ilma... Ja tietysti yhtälailla treenataan musiikkinumeroiden välisiä kohtauksia. Harjoitellaan kaikkea mikä esitykseen kuuluu, hiotaan laulua, soittoa, liikettä, repliikkejä, ajoituksia... Tehdään uudestaan lyhyempiä ja pidempiä pätkiä, joitakin pari kertaa, joitakin monestikin. Päätetään lyhentää erästä kappaletta radikaalisti. Pohditaan ja sommitellaan asioita yksittäisen näyttelijän tekemisistä koko ryhmän yhteisiin hetkiin saakka. Sini, Kira ja Lasse ohjaavat ja keskustelevat näyttelijöiden kanssa - sekä kiittävät hyvästä työstä. Näyttelijät kyselevät tarkennuksia ja tekevät omia ehdotuksiaan. Lavalla kuuluu myös luovaa leikinlaskua - aluksi vitsinä heitetyistä ideoista voi syntyä loistavia oivalluksia siitä, miten jokin asia kannattaisi tehdä.

Harjoituksen lopuksi Sini kertoo tulevien päivien harjoitusohjelmasta. Tähän mennessä olen itse nähnyt vain palasia, kohtauksia, ja odotan innolla että pääsen näkemään esityksen kokonaisena. Ensi-iltaan on reilut kaksi viikkoa.


Hair-musikaalin avoin lehdistötilaisuus on torstaina 30.8. klo 12.30 suurella näyttämöllä. Vapaa pääsy.

Hair-musikaalin ensi-ilta Jyväskylän kaupunginteatterin suurella näyttämöllä lauantaina 8. syyskuuta. (linkki)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Evita (ensi-illat)

Hiljaista iloa (ensi-ilta)

Älä pukeudu päivälliselle (ensi-ilta)