Tämä on harjoitus!

Teatteriharjoituksia on aina mielenkiintoista päästä seuraamaan, mutta jotkut harkkakerrat ovat ihan spesiaaleja. Sellainen oli ilta, jolloin olin katsomassa syksyllä ensi-iltansa saavan Tämä on ryöstö! -näytelmän harjoituksia. Olo oli hyvinkin virkistynyt huolimatta siitä, että takana oli täysimittainen työpäivä ja harjoituksen päättyessä oli jo hyvinkin ilta.

Kahta vaille koko kööri samassa kuvassa; vasemmalta Piia Mannisenmäki, Hannu Lintukoski, Jukka-Pekka Mikkonen, Jouni Salo, Hegy Tuusvuori, Asko Vaarala ja Pekka Hiltunen.

Harjoituksen ensimmäistä puoliaikaa oli seuraamassa myös pedagoginen opiskelijaryhmä Jyväskylän yliopistolta. Ohjaaja Snoopi Siren - joka on ohjannut Jyväskylän kaupunginteatteriin myös Päivänsäteet-komedian - esitteli aluksi illan harjoitusta ja kertoi, että nyt aletaan työstää kohtausta jota ei ole ennen tehty; "tää voi olla aika hidasta rämpimistä alkuun".

Aaro Vuotilalla ei ehkä ole Hannu Lintukoskelle mieleistä asiaa...?

Aluksi kohtaus vain "kävellään läpi" - siis toki myös puhutaan, mutta liikkumista haetaan rauhallisesti. Näyttelijöillä on vielä plarit kädessä etenkin pitempiä tai konstikkaampia repliikkejä varten. Heti alusta asti käy ilmi, että tämän näytelmän toimivuus vaatii todella tarkkaa ajoitusta. Tapahtumia on paljon ja ne etenevät vauhdikkaasti, joten uskottava sujuvuus vaatii ihan erityistä valppautta. Harjoiteltavaa kohtausta otetaan uusiksi monen monta kertaa, liki repliikki tai liike kerrallaan. Snoopi avaa visiotaan ja näyttelijät tarjoavat ehdotuksia. Eri ratkaisuja kokeillaan vaihe vaiheelta. Tekeminen on usein varsin fyysistä sisältäen paljon liikettä ja kontaktia. Myös väkeä on paljon, ja jokainen saa yksityiskohtaisia ohjeita Snoopilta. Näyttelijät sopivat myös keskenään joitakin asioita, esimerkiksi miten tietty liike käytännössä tarkkaan ottaen tehdään, millä otteilla. Välillä joku heittää "järjestäjä, tuokaa Kamasutra!" kun mietitään ihan muun asian asentoja.

Piia Mannisenmäki ja Henri Halkola intoilevat - niin mistä? ;)

Työ on hyvin tarkkaa, kun samalla pitää muistaa ajatella näkyvyyttä katsomon laitoihin saakka lavasteet huomioiden. Aina välillä koko porukka ohjaajaa ja minua myöten repeää nauramaan. Välillä mietitään iskuja, millä kukakin on tulossa lavalle. Harjoitus koostuu aluksi ihan pienistä pätkistä, mutta ennen taukoa otetaan kohtaus harkan alusta putkeen läpi, jotta nähdään mitä on saatu aikaan. Joku toteaakin "tämä on melkein kuin leffan tekoa - puoli päivää töitä ja minuutti valmista kamaa!" No, ei tässä nyt tietenkään niin kauaa ole mennyt, ja kohtaus on sentään pidempi kuin minuutin. Snoopi sanookin, että vielä tämä hiotaan tarkaksi kuin sveitsiläinen kello. Yliopiston ryhmälle hän kertoo, että näytelmä harjoitellaan nyt alkukeväästä melko valmiiksi ja nostetaan esityskuntoon syksyllä kolmessa viikossa. Tauolla yliopiston porukka poistuu kiitellen kovasti, kun ovat saaneet näin ainutlaatuisen elämyksen; olla paikalla seuraamassa harjoituksia.

Hande eläytyy.

Tauon jälkeen aluksi pohditaan tarpeistoa, ja Snoopi kertoo ensi viikon harjoitusohjelmasta, puffikuvauksesta sekä muutenkin tulevista harjoitussuunnitelmista. Ja sitten käydään toimeen, jatketaan siitä mihin ennen taukoa jäätiin. Snoopi muistuttaa muun muassa "pitäkää omaan henkilön rytmiikasta ja logiikasta kiinni, ei kiirettä". Työryhmän kesken mietitään kohtausten kulkua hetki hetkeltä, aivan pieniäkin yksityiskohtia; miksi hahmo tekee näin tai toisaalta missä kohtaa kukakin kulloinkin on, missä katseen suunta on. Joissain kohdissa Snoopi ohjeistaa "tehdään tämä ihan parenteesin mukaan" - kotona Google kertoo minulle, että kyse on siis käsikirjoituksessa kuvatusta toiminnasta, eli ohjaajan ja näyttelijöiden ei tarvitse itse miettiä miten kohtauksessa toimitaan.

Henkalla on jotain tekeillä...

Erästä tappelukohtausta hiottaessa toiminta alkaa lähteä hieman käsistä. Kuullaan legendaarisia lausahduksia kuten näyttelijän pyytäessä toiselta "voisitsä hakata mun päätä seinään". Hetken toiminnan jälkeen näyttämömestari tulee sanomaan "älkää hakatko hirveän kovaa, ettei se pää tule seinästä läpi..." Menee taas tovi ja joku tuumaa "no nyt se jo ritisee". Seinän takaa kuuluu ääniä, joista päättelen näyttämömestarin tekevän vinhasti merkintöjä että tästä kohtaa seinää tulee vahvistaa.

Hegyä hirvittää kun Henkalla ja Jopella on meno päällä.

Tämä on ryöstö! -näytelmän ensi-ilta Jyväskylän kaupunginteatterin suurella näyttämöllä on 5. lokakuuta 2019. Liput tulevat myyntiin maaliskuun lopulla.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Evita (ensi-illat)

Hiljaista iloa (ensi-ilta)

Älä pukeudu päivälliselle (ensi-ilta)