Evitaa henkiin herättelemässä

Pääsin kuluneella viikolla seuraamaan Evitan harjoitusta. Kyseessähän on Andrew Lloyd Webberin säveltämä ja Tim Ricen kirjoittama kuuluisa musikaali. Jyväskylän kaupunginteatteriin sen ohjaa Jukka Keinonen, koreografina on Jouni Prittinen ja kapellimestarina Lasse Hirvi. Ensi-ilta on syyskuussa.

Yleisnäkymää harjoituksista.

Evitan nimiroolissa vuorottelevat Saara Jokiaho ja Anna-Maija Oka, joista tällä harjoituskerralla läsnä on Saara. Muista päärooleista Juan Perónia esittää Paavo Honkimäki ja Cheta Miika Laakso, joka on uusi kiinnitys Jyväskylän kaupunginteatterissa mutta ainakin minulle kasvot ovat tutut. Kaikilla heillä on kyllä niin upeat lauluäänet ja ilmaisu että niitä on todellinen nautinto kuulla! Ja tietysti tiedän ennestään, että produktiossa on mukana monia loistavia laulajia - he eivät tällä harjoituskerralla vaan päässeet niin esiin.

Paavo Honkimäki ja Miika Laakso.

Tällä kerralla käydään läpi isoja joukkokohtauksia. Porukkaa on lavalla parhaimmillaan parikymmentä henkeä; talon oman väen ja vierailijoiden lisäksi ensemblessä on Gradian musiikkiteatterilinjan opiskelijoita. Näkymistä ja kuoro-osuuksista on siis tulossa muhkeita!

Evita on läpisävelletty musikaali, joten siinä ei ole lainkaan puhuttuja repliikkejä. Laulu on siis erityisen tärkeässä osassa. Tällä kertaa harjoitus keskittyy paljolti paitsi lauluun, myös koreografioihin. Kapellimestari Lasse ja koreografi Jouni tekevät yhteistyötä myös siinä, miten esimerkiksi laulun äänenkäyttö ja liike sopivat yhteen, viestivät samaa asiaa.

Pianossa kapellimestari Lasse Hirvi.

Kun kohtauksen koreografiaa aletaan harjoitella, Jouni näyttää sen edessä ja aluksi laskee tahtia. Seuraavilla toistoilla mukaan tulevat Lassen soittama piano ja esiintyjien laulu. Joissain kohtauksissa lisänä on "lavasteiden koreografia", jos kohtauksen aikana muutetaan lavanäkymää ja liikutellaan lavasteita. Vaikka ohjaaja Jukka ei tässä vaiheessa paljon puutu lavan tapahtumiin, hän kuitenkin pitää kaikkea valppaasti silmällä ja puuttuu esimerkiksi siihen, mihin koreografisen liikkeen tulee päätyä jotta lavaste mahtuu liikkumaan.

Koreografi Jouni Prittinen (edessä selin) seuraa tarkasti tanssiharjoitusta.

Tässä vaiheessa näyttelijöillä on päällä omat vaatteet tai jotain "harjoitushameita". Lavasterakenteita on käytössä jonkin verran, mutta ne ovat viimeistelemättömiä. Myös videomateriaalia on jo käytössä. Produktion pukusuunnittelijana toimii Sari Suominen, lavastussuunnittelija Annina Nevantaus ja videosuunnittelijana Tuukka Toijanniemi.

Lasse ohjaa laulua enimmäkseen soittaen samalla pianoa, mutta välillä lauletaan myös ilman säestystä Lassen johtaessa käsiliikkein ja laskiessa tahtia. Hän ohjaa tarkasti laulun tempoa, äänenkäyttöä, selkeyttä ym. Tarvittaessa käydään läpi yksittäisiä stemmoja.

Saara Jokiaho ja Paavo Honkimäki.

Tällä harjoituskerralla käydään läpi viisi kohtausta; tuttuun tapaan ensin pienemmissä pätkissä, sitten kokonaisempina kohtauksina. Näiden aikana saan nauttia niin taitavasta soololaulusta kuin hienosti soivasta kuorosta - vaikka toki miellän, että paljon hiotumpaan esiintymiseen ollaan vielä menossa. Harjoituksen lopuksi kaikki viisi kohtausta mennään peräkkäin läpi keskeytyksettä - ja hyvin meni! Paljon on saatu aikaan vaikka paljon on vielä tehtävää.

Olen nähnyt Evitan kertaalleen livenä 2000-luvun alussa Helsingin kaupunginteatterissa sekä Madonnan tähdittämän elokuvan. Kummastakaan ei kuitenkaan ollut jäänyt mieleeni se, miten hyvin musiikki svengaa! En lainkaan odottanut tällaista imua ja menoa.

Harjoituksen jälkeen jututan ohjaaja Jukka Keinosta. Hän on Jyväskylän kaupunginteatterissa vierailijana, mutta tämä on hänen kolmas musikaaliohjaukseensa tähän taloon peräkkäisinä esitysvuosina. Miten Evita päätyi ohjelmistoon ja Jukka sitä ohjaamaan? Teatterinjohtaja Marietta Kunnas oli valinnut Evitan ja pyytänyt Jukkaa ohjaamaan. Jukka kertoo, että siinä missä The Addams Family ravisteli perhearvoja ja Suruttomat sukupuolten tasa-arvon ongelmia, Evita kertoo naisen uskomattomasta nousukiidosta miesten hallitsemassa diktatuurissa.

Tanssia ja laulua: Helmi Jonasson, Tytti Vänskä, Siina Mäkikoivu ja Valtteri Aaltonen.

Jukan mukaan tämä musikaali on monitasoinen ja särmikäs, hieno teos, joka perustuu oikeisiin tapahtumiin ja ihmisiin. Siinä on mielenkiintoisia henkilöitä ja historiaa perehdyttäväksi. On jännitystä, rakkautta, poliittista kähmintää, populismia, laskelmointia, vallanhalua, haavetta paremmasta. Evitaa tehdessä on huomannut, ettei se syyttä ole maailmanluokan teos; se on hienosti sävelletty ja kirjoitettu, eikä siinä ole mitään turhaa. Se on satiiri, tuhkimotarina, satu jolla on kuitenkin todellisuuspohja. Siinä on myös selkeää vastakkainasettelua esimerkiksi köyhien ja yläluokan välillä. Päähenkilö Eva rikkoo sukupuolinormit keinoja kaihtamatta. Hän nousee köyhien keskuudesta esikuvaksi, kuin haave tulisi toteen. Hänen tarinansa antoi lukuisille ihmisille ajatuksen siitä, että ehkä elämän dramaattinen parantuminen olisi mahdollista myös omalla kohdalla.

Jukka kertoo, että läpisävelletty musikaali, jossa ei ole yhtään puhuttua kohtausta "lähtee alusta menemään kuin juna, mutta se on osattava välillä pysäyttää, ettei siitä tule läpilaulua vailla syvyyttä." Jukan mielestä Andrew Lloyd Webberin musiikissa ja Tim Ricen sanoituksessa on draamaa, johon on vain osattava luottaa. Painotuksia ja valintoja ohjaaja kyllä voi tehdä: Jukka mainitseekin, että yllättävän paljon ohjaaja pääsee puuttumaan, etsimään sisältöjä ja olemaan tarkkana siitä, mitä nostetaan erityisesti esiin.

"Silmät, suu, iho, hiukset, muu keho..." Pukijoiden laulu jäi pyörimään mieleen.

Jukka sanoo, että yksi hänen lempisanontojaan tällaisten esitysten kohdalla on "tutki taustat ja kuvittele loput." Tämä musikaalihan on tosiperustainen mutta silti fiktiota. Jukka vertaa tätä vaikkapa The Crown -tv-sarjaan (joka kertoo Britannian hovista kuningatar Elisabetin kaudella) siinä mielessä, että tapahtumat ovat tosia, mutta eihän kukaan tiedä millaisia yksityisiä keskusteluita tosielämän henkilöt ovat käyneet.

Entä miten tuttu Evita-musikaali oli Jukalle ennestään? Hän sanoo, että "käytännössä tiesin lähinnä sen yhden laulun." Jukka kertoo nähneensä Evitasta vain yhden lavaversion, josta tuli selkeä olo että "en halua tehdä näin." Elokuvaa Jukka ei ole nähnyt, mutta on kuunnellut 15 vuotta vanhaa Broadway-soundtrackia. Jukka sanookin, että "me tehdään ihan omaa Evitaa" ja tehdessä unohtaa, että kyseessä on niin iso ja tunnettu teos.

Etualalla Paavo Honkimäki ja Saara Jokiaho.

Jukka palaa mielellään usein Evaan henkilönä. Musikaali on siinä mielessä teatterileikkiä, että tarinassa on Che mukana fiktiivisenä hahmona, kertojana, provokaattorina, haastajana. Vaikka hänkin on todellinen historian henkilö, Eva ja Che eivät koskaan tavanneet oikeassa elämässä. Musikaalissa Che on tavallaan Evan sisäinen ääni, toinen puoli, kyseenalaistaja. Sikäli ohjaajan pitää ajatella tarkkaan, ketä nämä hahmot ovat ja missä roolissa yleisesti ja toisiinsa nähden. Jukka mainitsee myös, että tässä versiossa Evan lapsuudenperhe on erittäin tärkeä; syrjitty, alaluokkainen, isätön perhe, joka puhaltaa yhteen hiileen. Evan sairastuminen ja kuolema nuorena ovat koskettavia; hän sai paljon aikaan mutta millä hinnalla.

Harjoitusprosessista Jukka kertoo, että hänellä on yleensä lajityypistä riippumatta kuuden kierroksen systeemi; materiaali käydään kuusi kertaa läpi alusta loppuun. Joka kierroksella läpikäynti tarkentuu ja nopeutuu. Tällä hetkellä on menossa toinen kierros ja kevään harjoituskaudella ehditään käydä vielä kolmas kierros. Syksyllä ovat sitten vuorossa toiset kolme kierrosta ennen valmistavia ja pääharjoituksia. Vaikka lavasteita on nyt käytössä - jotta voidaan harjoitella niiden käyttöä sekä vaihtoja - visuaalinen näyttävyys musikaaliin tulee syksyllä. Samoin syksyllä mukaan tulee bändi - nythän harjoitellaan pianon tai joskus tanssiharjoituksissa taustanauhan säestyksellä.

Kapellimestari Lasse Hirvi (edessä selin) johtaa laulua.

Jukka toteaa, että "musikaali on mahtava laji. Jyväskylän kaupunginteatterissa on supertekijöitä, jotka kaikki tekevät erinomaisen hienoa työtä. On upeaa kun elementit saadaan soimaan keskenään!"

Evita-musikaalin kaksoisensi-illat Jyväskylän kaupunginteatterin suurella näyttämöllä ovat perjantaina 8. ja lauantaina 9. syyskuuta 2023. Syyskauden liput ovat myynnissä. Evita teatterin sivuilla (linkki).


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Evita (ensi-illat)

Hiljaista iloa (ensi-ilta)

Älä pukeudu päivälliselle (ensi-ilta)