Kausi käyntiin kera kummituksen

Syksy tekee tuloaan, teatterin harjoituskausi on käynnistynyt - ja nyt käynnistyy blogikausi. Pääsin katsomaan Phantomin musiikkipitoista harjoitusta.

Nyt harkkoihin on tullut myös bändi mukaan. Orkesterimontusta raikuu patarummun, muiden lyömäsoittimien, puhaltimien, jousisoittimien ja muiden soittimien ääniä - soittajat treenailevat stemmojaan ennen harjoituksen alkua.

Ensimmäisenä tapaan ohjaaja Maiju Sallaksen. Hän kertoo että harjoitukset ovat sujuneet hyvin; Jyväskylässä on lämmin, hieno yhteishenki. Työryhmä on sekä innokas että kurinalainen, joten on ollut ihana tehdä näinkin isoa produktiota.

Harjoituksen alussa käydään läpi kummituksen ja Christinen sooloja. Kummituksen roolin tekee vierailija Riku Pelo. Christinen rooli on kaksoismiehitetty; siinä esiintyvät vierailija Johanna Isokoski sekä Saara Jokiaho. Ensimmäisenä on vuorossa Christinen soolokappale, jossa käsitellään lämpimiä tunteita tuntematonta miestä kohtaan. Saara ja Johanna laulavat sen kumpikin vuorollaan; kummankin äänet soivat kauniisti. Sitten seuraa pari kummituksen sooloa. Rikun ääni soi komeasti, kappaleen mukaan vahvana tai herkkänä. Bändi kuulostaa hyvältä. Välillä hiotaan muutamia yksityiskohtia bändin ja laulajan yhteistyössä; kapellimestari Jari Puhakka ohjaa bändiä ja neuvottelee laulajan kanssa.

Kuva harjoituksista: Jiri Halttunen

Sitten on vuorossa Rikun ja Jouni Salon yhteiskappale, johon kuuluu myös repliikkejä. Kohtauksessa on henkilöiden keskinäistä lämpöä ja myös huumoria. Seuraavassa harjoiteltavassa kohtauksessa Jouni Salon monologi käy dialogia musiikin ja tanssin kanssa. Nyt lavalla on ensimmäistä kertaa koko porukka - joukko on iso ja soi hienosti! Vielä ennen taukoa tehdään pari kertaa loppukohtausta läpi.

Produktion koreografi on Jouni Prittinen - hänen kanssaan tutustuimme jo Kun isoisä Suomeen hiihti -musiikkinäytelmän harjoitusten aikoihin, hänen ollessaan siinäkin koreografina. Produktiossa on mukana myös monia uusia kasvoja, joista ainakin pari muistan kevättalven aukkareista (linkki juttuun) - jo silloin Dora Seitovirta ja Alma-Ruut Karjalainen erottuivat edukseen.

Kuva harjoituksista: Jiri Halttunen

Tauon aikana koreografi Jouni selittää kapellimestari Jarille seuraavaan kohtaukseen kuuluvaa akrobaattista toimintaa. Jutellessani pukusuunnittelija Tuovi Räisänen kanssa hän kertoo, että pukuja on ollut kiehtovaa tehdä, kun esitys on niin monisyinen. Ideakuvia hän on hakenut 1900-luvun alusta 1920-luvulle saakka, ja niitä kertyi satoja. Tuovi tuumaa myös, että "siihen aikaan teatteripuvut ovat olleet aika hurjia". Tässä harjoituksessa puvut ovat vasta "testivaiheessa" ja osa näyttelijöistä on omissa vaatteissaan.

Tauon jälkeen tehdään kohtauksia musikaalin toisen puoliajan alusta lähtien. Johanna ja Saara vuorottelevat Christinen roolissa, joten monet kohtauksista tehdään kahteen kertaan. Kun Jouni ja Maiju antavat kommenttejaan, molemmat naiset ovat kuulolla. Tarinaan on helppo upota kesken draaman kaarenkin. Olen nähnyt Andrew Lloyd Webberin kirjoittaman ja säveltämän version, mutta tässä Arthur Kopitin kirjoittamassa ja Maury Yestonin säveltämässä teoksessa tarina on jossain määrin erilainen, vaikka molemmat perustuvat samaan Gaston Lerouxin romaaniin.

Tässä harjoituksessa ensi-iltaan on reilut kolme viikkoa. (Kuvat myöhemmästä harjoituksesta.) Asioita on vielä kesken, mutta on tästä tulossa huima teos.

Phantom - Pariisin oopperan kummitus -musikaalin ensi-ilta Jyväskylän kaupunginteatterin suurella näyttämöllä lauantaina 7. syyskuuta 2019.
Phantom - Pariisin oopperan kummitus teatterin sivuilla (linkki).


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tukkijoella (UIT)

Hobitti (Turun kaupunginteatteri)

Suruttomat (ensi-ilta)