Rakkaudellista korvakarkkia

Jyväskylän kaupunginteatterin syksyn ensimmäinen ensi-ilta koittaa torstaina 25. syyskuuta. Kyseessä on musikaali Rakkauden viisi vuotta. Keväällä kävin katsomassa harjoitusta ja haastattelin esiintyjiä Sami Ulmasta ja Emmi Niemistä. Tällä kertaa jututin ohjaaja Anssi Valtosta sekä pääsin seuraamaan bändin kanssa tehtävää treeniä.

Anssi kertoo, että Rakkauden viisi vuotta tuli ohjelmistoon hieman poikkeuksellisella tavalla. Hän oli alkanut skenografin kanssa suunnittelemaan jo toista teosta, kunnes kävi ilmi, että sitä ei voidakaan tehdä tässä kohtaa ja tilalle piti löytää jotain muuta. Anssi luki monia tekstejä, mutta sitten teatterinjohtaja Marietta Kunnas toi hänelle tämän tekstin. Luettuaan tekstin ja tietäen, että rooleihin ovat käytettävissä Sami ja Emmi, Anssi sanoo että "se oli nopea ja helppo valinta."

Sami Ulmanen ja Emmi Nieminen.
Kuva: Jiri Halttunen

Anssi kertoo, että tässä teoksessa inspiroi monikin asia. "Sitä näin 60+ -ihmisenä on hienoa hypätä nuorten elämän, rakkauden ja uran kiihkeisiin ensipyörteisiin - tarina viehätti tästä kulmasta. Tässä on myös tosi hieno musiikki. Kun näin, millainen orkesteri tähän oli suunniteltu; siellä on kaksi selloa - joita rakastan - sekä viulu, kitara, basso ja piano, jo mielikuva siitä, millainen soundi tuollaisesta orkasta lähtee, oli houkutteleva. Kyseessä on alkuperäinen sovitus, juuri tällaiselle orkesterille alunperinkin kirjoitettu. Inspiroivia ovat myös Sami ja Emmi, jotka istuvat näihin rooleihin aivan täydellisesti, ovat niin taitavia - sekä mukavia; heidän kanssaan on nautinto työskennellä. Tässä on myös sopivasti haastetta; teoksessa on hieman erikoinen rakenne, joten oli kiinnostavaa lähteä miettimään, miten tämän saa näyttämöllistettyä kun tarina on päätetty kertoa näin, miten siihen itse ohjaajana saa oman juttunsa sekä miten yleisölle saa tarinan keskeiset tunteet ja tapahtumat esiin mahdollisimman kirkkaasti."

Anssin mukaan harjoitusperiodi on mennyt "ihan älyttömän mukavasti". Hän sanoo, materiaali on haastavaa sekä soittajille että Samille ja Emmille, mutta "ohjaajan näkökulmasta kaikki on helppoa, koska tekijät ovat niin taitavia - ei tarvitse yhtään jännittää klaaraavatko he tai mitä tästä tulee, vaan tosi nopeasti näki että tämä on hienoa, tämä on oikea dream team, tässä on saanut vain nautiskella!" Anssi jatkaa "aina on toki omat haasteensakin; tässä ehkä eniten suunnittelupuolella, että kun tällaiseen teokseen tarttuu, miten tuoda siihen sitä omaa näkemystä, miten tarinan ydin saadaan välitettyä mahdollisimman vahvana. Mitään negatiivisia yllätyksiä tai sen tyyppisiä haasteita ei ole tullut vastaan." Anssi naurahtaa vielä "tällä luonteella melkein pelottaa, miten hyvin kaikki on mennyt!"

Kysyn Anssilta vielä, osaisiko hän nimetä jonkun suosikkikohtauksensa, mutta hän vastaa "todella vaikea sanoa. Olen herkkä liikuttumaan ja olen treeneissä liikuttunut tosi monta kertaa eri kohdissa eri syistä, joten en pysty nostamaan yhtä numeroa muiden edelle. Se on niin kiinni omasta päivästä ja fiiliksistä, mikä milloinkin nostattaa. Joskus riemastuttavia ovat nopeat numerot, joissa on vauhtia ja meininkiä - tai ehkä minulle vielä useammin ne herkät, kauniit kohdat, joissa on riipaisevaa sisältöä."

Emmi Nieminen.
Kuva: Jiri Halttunen

Harjoituksen alkaessa esitellään illan agenda; tarkoitus on mennä koko esitys läpi, mutta katkoen biisi kerrallaan. Yhden kappaleen jälkeen tehdään aina siirtymä seuraavaan, mutta lopetetaan sitten kesken, jotta kustakin kappaleesta saadaan palautteet saman tien. Palautetta antaa ennen kaikkea kapellimestari, sillä tässä harjoituksessa on paikalla koko bändi ja painopiste on musiikissa. Siirtymät kappaleesta toiseen ovat kuitenkin olennaisia sikäli, että näyttelijät harjoittelevat esiintymisvaatteet päällä (paria pikku yksityiskohtaa lukuun ottamatta), joten he saavat samalla arvokasta harjoitusta ja tuntumaa vaatevaihdoista, joita on yleensä joka kappaleeseen.

Ennen varsinaisen harjoituksen alkua, näyttelijöiden vielä lämmitellessä ja pukeutuessa, kapellimestari Lasse Hirvi antaa ohjeita bändille, ja he käyvät läpi mm. yksityiskohtaisia tahtiin liittyviä asioita.

Sami Ulmanen.
Kuva: Jiri Halttunen

Minäkin kuulen nyt ensimmäistä kertaa orkesterin soittavan tätä musikaalia. Keväällä näkemässäni harjoituksessa säestyksestä huolehti Lasse pianolla. Pidin kappaleista jo tuolloin, mutta nyt ne soivat entistä monipuolisempina, kerrassaan korvakarkkina! Samoin on nautinnollista kuulla Samin ja Emmin laulavan. Eläydyn itsekin musiikkiin niin, että automaattinen rytmijalka teputtaa ja nopeammissa kohdissa istumajammailen. Välillä jokin kohta otetaan uusiksi keskeltä kappaletta, ja sekä Emmi että Sami hyppäävät suoraan paitsi haluttuun kohtaan laulussa, myös keskelle tunnetilaa ja liikettä.

Lassen ohjatessa bändiä Anssi ohjaa näyttelijöitä. Samalla pohditaan pukujen vaihtoja sekä yhteisesti tarkennetaan iskuja musiikin ja toiminnan välillä. Työryhmässä puhutaan maskeerausten ja kampausten tekemisen ajoittamisesta vaihdoissa, jotka ovat välillä hyvinkin kiireisiä. Samoin valaistuksesta käydään keskustelua. Anssi ja Lasse juttelevat musiikista suhteessa lavan tapahtumiin. Monien kappaleiden kohdalla puhutaan musiikin temposta, mikä kenellekin bändin, näyttelijän tai katsojan näkökulmasta tuntuu ja näyttää parhaalta.

Emmi Nieminen.
Kuva: Jiri Halttunen

Työryhmässä on paljon keskinäistä kujeilua ja vitsailua harjoituksen lomassa. Anssi kertoo saaneensa evästystä että "jos Sami ei steppaa niin ei ole kotiin tulemista!" Olisipa mielenkiintoista kuulla joskus jatkopalaute! Sami kyllä vastaa esittämällä improvisoidun stepin - lenkkarit jalassa.

Harjoituksen lopussa Anssi kehuu näyttelijöitä sekä musiikkia. Työryhmässä keskustellaan vielä siitä, mitä tulevissa harjoituksissa tapahtuu, mitä vielä pitää hioa. Omaan silmääni tämä näyttää jo hyvinkin valmiilta, mutta kokemuksesta tiedän, että ensi-iltaan mennessä teos voi täydellistyä vielä paljonkin sellaisilla asioilla, joihin en itse osaisi kiinnittää huomiota, mutta joista nautin kun ne on hiottu kohdilleen. Siitä olen varma, että tästä tulee hieno esitys, joka kannattaa nähdä ja kuulla!

Rakkauden viisi vuotta -musikaalin ensi-ilta Jyväskylän kaupunginteatterin Paviljongin tiloissa Ahti-salissa on torstaina 25. syyskuuta 2025. Koko syyskauden liput ovat myynnissä. Näytelmä teatterin sivuilla (linkki).


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

The Black Rider (Lahden kaupunginteatteri)

Isä (Turun kaupunginteatteri)

Tarinoiden joulu