Isoisänkin jalka nousee ja laulu soi

Olen seuraamassa Kun isoisä Suomeen hiihti -musiikkinäytelmän harjoitusta. Harjoituksen alussa pidetään hieman soundcheckiä ja keskustellaan illan kulusta. Suunnitelmana on käydä ensin läpi ensimmäisen puoliajan musiikkinumerot ja sitten tehdä kokonaan ensimmäisen puoliajan läpimeno. Lavalla surisevat useammankin kohtauksen repliikit, joku kertaa lauluja, joku kertaa askelia. Kysellään irtaimistosta; saako tiettyjä tavaroita siirtää, etteivät ne ole tiellä tansseissa. Pukusuunnittelija Tuovi Räisänen käy oikomassa erään näyttelijättären huivia kohdalleen.

Melkein koko kaarti ryhmäpotretissa. Kotitehtävä: kuka näytelmän näyttelijöistä ei ole kuvassa mukana?

Sitten kuuluu kapellimestari Lasse Hirven komento "No niin, aloitetaan, menkääs kaikki tonne reikään!" ja niin lähtee ensimmäinen kappale. Kyseessä on koko esiintyjäporukan tanssi- ja laulunumero. Heti alussa selviää että esitys on tanakka, vakuuttava ja huumoripitoinen. Kun tämä ensimmäinen musiikkinumero on menty läpi, puidaan ohjaaja Tommi Auvisen ja koreografi Jouni Prittisen kanssa miten meni, tarvitaanko muutoksia. Lasse ohjaa bändiä; millaisia muutoksia soitantaan kenties tarvitaan. Tommi kannustaa numerossa esiin nostettavaa roolihahmoa tuomaan itseään vielä komeammin esiin, ja muita ihailemaan häntä näkyvämmin. Kappale mennään vielä toistamiseen läpi Tommin hääriessä lavalla kannustamassa ja elehtimässä, miten haluaa näyttelijöiden missäkin vaiheessa reagoivan.

Jalalla koreasti!

Toinen musiikkinumero sisältää vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Yksi näyttelijöistä kyselee Jounilta miten sujuvasti lantio keinuu - ja kun liikkeessä on vielä puutteita, hän tuumaa "mä tuun treenaan sitä ihan hirveesti ja sit se tulee!" Minusta lantion liike näyttää jo nyt hyvin liukkaalta, mutta saa nähdä mitä se sitten valmiissa esityksessä onkaan!

Venytystuokio...?

Harjoitusten edetessä kuullaan vielä vuoronperään hitaampaa ja vauhdikkaampaa menoa. Kaunis rakkauslaulu, jossa Arja on solistina ja kuoro vahvistaa ilmaisua. Reipas tanssinumero. Kaihoisan kaunis kappale täynnä koti-ikävää ja tunnetta. Lasse ohjaa paitsi bändiä myös laulua; "varokaa jätkät tekemästä liiallisesti noita liukuja!" johon Hande toteaa pilke silmäkulmassa "just hyvä, ton mä pidän!"

Lavalla bändin kanssa soittavat toisinaan myös Saara Jokiaho ja Jouni Innilä.

Tiivistettyä tunnelmaa.

Ensimmäisen puoliajan musiikkikattauksen päättää reipas veto, joka rauhoittuu ja hiljenee lopulta yksinäisen viulun haikeaan sointiin. Kun musiikkinumerot tansseineen näkee tällaisena koosteena, tajuaa selkeästi miten ne todella vaativat kuntoa!

Esiintyvältä taiteilijalta vaaditaan joskus joustavuutta.

Sari Kaasisen säveltämä ja sanoittama klezmer-vaikutteinen musiikki vastaa sitä, millaisen kuvan juutalaismusiikista olen aiemminkin esimerkiksi elokuvista saanut. Mukaan mahtuu niin iloisen reipasta menoa kuin kaihoisaa kauneuttakin. Monien nopeampien kappaleiden osalta keskustellaan harjoituksissa kappaleen temposta; onko se liian hidas tai liian nopea laulaa ja tanssia? Nopeutetaanko tempoa loppua kohti? Mielipiteet ovat välillä erilaisiakin - yhden mielestä hitaampaa tempoa on raskaampaa tanssia, toisen mielestä silloin liikkeet ehtii tekemään paremmin. Yhdessä kappaleita muovataan ja etsitään sopivinta rytmiä.

Mahtava painimestari...?
No jos käsienlevittely on miehekästä niin...

Kun isoisä Suomeen hiihti -näytelmään mahtuu jopa yllättävänkin paljon musiikkia! Kysyinkin jälkeenpäin Tommilta, miten näin musiikkipitoinen sovitus on saanut alkunsa. Hän totesi, että hänen mielestään juutalainen klezmer kuuluu tämän värikkään suvun tarinaan. Ja että kyseessä tosiaan on näytelmä jossa yksi kerronnan taso on musiikki. Tämä ei siis ole kuitenkaan musikaali, vaan näytelmä jossa on musiikkia - musikaalissa olisi merkittävästi enemmän musiikkinumeroita.

Kaikki soittimilla aikaansaatu ääni ei ehkä korvia hivele.

Harjoituksessa seuraa tauko, ja sen jälkeen mennään ensimmäinen puoliaika kokonaan läpi. Kun kappaleet on kuullut kertaalleen "irtonumeroina", on mielenkiintoista nähdä miten ne uppoavat osaksi kokonaisuutta, vievät kerrontaa eteenpäin. Sanoitukset ja tunnelmat syvenevät. Samoin henkilöhahmot heräävät henkiin osana kerrontaa dialogin ja tapahtumien kautta. On ilo seurata niin tuttuja näyttelijöitä kuin vierailijoitakin. Useampaan kertaan nauran ääneen ja välillä koen haikeaakin tunnelmaa. Näytelmän ensimmäinen puoliaika rullaa eteenpäin ja seuraan herkeämättä. Tylsää hetkeä ei tule! Kuten viimeksi Mielipuolen päiväkirjassa, nytkin näen vain ensimmäisen puoliskon näytelmästä - mutta onneksi tiedän näkeväni sen myöhemmin kokonaankin. Sitä odotellessa! Harjoituksen lopuksi on aikaa enää hyvin lyhyeen ohjaajan palautteeseen, ja sitten kerrotaan mitä seuraavan päivän harjoitus sisältää.

Näyttelijättäret hurmaavimmillaan!

Siellä jossakin.

Kun isoisä Suomeen hiihti -musiikkinäytelmän ensi-ilta on Jyväskylän kaupunginteatterin suurella näyttämöllä 17. helmikuuta 2018. Näytelmä teatterin sivuilla (linkki).

Benno (Ari-Kyösti Seppo) ja Veera (Arja Koriseva).


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Evita (ensi-illat)

Hiljaista iloa (ensi-ilta)

Älä pukeudu päivälliselle (ensi-ilta)