Red Nose Company: Babylon

Viikko sitten maanantaina Jyväskylän kaupunginteatterin suurella näyttämöllä nähtiin Red Nose Companyn vierailuesitys Babylon - klovni vallankahvassa. Esityksessä puitiin klovnerian keinoin monenlaista valtaa naisnäkökulmasta. Esityksen ovat käsikirjoittaneet ja dramatisoineet Minna Puolanto, Marielle Eklund-Vasama sekä työryhmä ja sen on ohjannut Marielle Eklund-Vasama. Lavalla nähtiin Minna Puolanto (Babylon) ja Hanna Seppä (Ré). Suhteellisen simppelin mutta toimivan lavastuksen ovat suunnitelleet Minna Puolanto ja työryhmä. Puvustus on monipuolinen ja kaunis - sen on suunnitellut ja toteuttanut Virve Karoliina Balk. Valo- ja äänisuunnittelusta on vastannut Juha Tuisku.

Näin laitetaan nainen muottiin!
Ré (Hanna Seppä, vas.) ja Babylon (Minna Puolanto).
Kuva: Mark Sergeev

Babylon käsittelee monenlaista valtaa; poliittista valtaa, rahan valtaa, auktoriteettiaseman valtaa... Katseen valtaa, jossa jossain tilanteessa valta on hänellä jota katsotaan, joskus taas hänellä joka katsoo. Valta voi olla myös puhetta tai puhumattomuutta. Babylon puhuu tilan käytöstä ja ruumiinkielestä vallan merkkeinä. Valta on myös antamista ja saamista, palvelemista ja käskemistä. Valta näkyy vaatteissa, tunnusmerkeissä - tai kyvyssä rajoittaa toisen ihmisen luontaisuutta tietynlaisella vaatetuksella. Kun näitä on esityksessä esitelty, niitä myös toteutetaan hienosti Babylonin ja hänen avustajansa Rén välisessä suhteessa. Siinä missä Babylon vie tilaa ja huomiota reilusti, Rén tehtävä on toimia hänen taustanaan - mutta voi niitä Rén leveitä hymyjä, hämmentyneitä ilmeitä, suuresta pieneksi kasvavaa monologia ja kaikenlaista omaa toimintaa!

Vallanpitäjä hieman vallattomassa asennossa.
Babylon (Minna Puolanto, vas.) ja Ré (Hanna Seppä).
Kuva: Mark Sergeev

Valtaosa seksuaalisesta vallankäytöstä on miesten käyttämää valtaa naisia kohtaan, ja tähänkin Babylon pureutuu. Vain muutaman vaatekappaleen vaihto ja ennen kaikkea näyttelijäntyö hahmojen luomisessa, ja näemme muutamia erilaisia vallankäyttötilanteita, jotka eittämättä tuntuvat iljettäviltä. Näiden kohtausten jälkeen sitä oikeastaan hienoisella vastenmielisyydellä odottaa, vieläkö aihe jatkuu vai joko päästään siitä pois. Juuri nuo vastenmielisyys ja iljettävyys tekevät aiheesta niin tärkeän; jos se tuntuu tältä katsojasta turvallisessa tilassa, punanenällä höystettynä, miltä se tuntuu siitä tytöstä tai naisesta joka tilanteeseen oikeasti joutuu.

Esityksessä myös vinoillaan jokseenkin aikansa eläneelle missi-instituutioille, ihastellaan vahvojen naisten kykyä ottaa tilansa ja valtansa, nähdään tuokiokuvia nuoren Babylonin elämästä. Mukana on riehakasta heittäytymistä, tietoisen ylilyövää itsekorostusta, hyvin kehollista ilmaisua... Liikkeistä näkee, että Puolannolla olisi selvästi käytettävissä paljon enemmänkin tanssillista ilmaisuvoimaa.

Missikauneutta Babylonin malliin.
Babylon (Minna Puolanto, vas.) ja Ré (Hanna Seppä).
Kuva: Mark Sergeev

Näyttelijät luovat hienoja ristiriitoja klovnerian esiintymistavan ja osin vakavienkin aiheiden välille. He pistävät itsensä likoon itseään säästelemättä, asettautuvat naurunalaiseksi. Mutta esityksen teemaan sopien voikin pohtia, kummalla on valta - esiintyjällä, joka haluaa itseään katsottavan, vai yleisöllä, joka katsoo, tulkitsee ja arvioi? Yleisö taputtaa kiltisti mukana kun käsketään, välillä nauraa remakasti - ja välillä ollaan aivan hiirenhiljaa. Loppuaplodit ovat pitkät ja innostuneet.

* * * * * *

Niin sitten kävi, että Babylon jäi viimeiseksi tänä keväänä Jyväskylän kaupunginteatterissa nähdyksi esitykseksi. Tulevan syksyn esityksistä ym tulee tietoa teatterin nettisivuille sekä somekanaviin.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Evita (ensi-illat)

Hiljaista iloa (ensi-ilta)

Älä pukeudu päivälliselle (ensi-ilta)