Voi Luoja!
Jyväskylän kaupunginteatterin suurella näyttämöllä vierailee kahden esityksen verran näytelmä nimeltä Voi Luoja! Sen on kirjoittanut israelilainen näytelmäkirjailija Anat Gov, suomentanut Raija Talvio ja ohjannut Taru Mäkelä. Näytelmän ovat tuottaneet yhteistyössä Espoon kaupunginteatteri ja Tampereen Työväen Teatteri ja sen Suomen kantaesitys oli helmikuussa 2020 Espoon Kaupunginteatterissa.
Näytelmässä Jumala tarvitsee terapiaa, sillä hän on stressaantunut ja menettänyt uskonsa ihmisiin. Terapeutti puolestaan ei usko Jumalaan. Alkuasetelma on siis varsinaista vastakkainasettelua.
Martti Suosalo (Jumala), Sanna-Kaisa Palo (Ella) ja Ari Kauppila (Lior). Kuva: Juuso Westerlund / & Espoon teatteri |
Mäkelän ohjaus on liikkeiltään pelkistetty - terapiaistunnossa roolihahmot tosiaan istuvat ison osan ajasta - mutta läsnäolo on herkeämätöntä. Katsojan mielenkiinto pysyy vaivatta yllä terävän, paneutuneen dialogin ja siinä tuikahteleva huumorin myötä.
Jumalan roolissa nähdään Martti Suosalo, joka esittää Jumalaa joka esittää ihmistä - kunnes kertoo kuka oikeasti on. Hahmo on toisaalta inhimillisen oloinen, toisaalta terapeutille kiusaannuttava kaikkine tietoineen. Suosalo tekee taitavasti roolihahmon, josta ei ole ihan yksinkertaista saada selkoa ja otetta.
Martti Suosalo (Jumala). Kuva: Juuso Westerlund / & Espoon teatteri |
Terapeutti Ellaa esittää Sanna-Kaisa Palo. Palo luo Ellasta huomattavasti kotoisamman, maanläheisemmän ja lähestyttävämmän oloisen hahmon, joka on nykyään jo aikuisen autistisen poikansa yksinhuoltaja. Palon Ellasta kuulee, ettei tämän elämä aina ole ollut helppoa, mutta silti hän jaksaa olla empaattinen.
Sanna-Kaisa Palo (Ella). Kuva: Juuso Westerlund / & Espoon teatteri |
Suosalon ja Palon yhteistyö on hyvin toimivaa. He saavat hahmojen välisen, alussa kangertelevan mutta sittemmin kehittyvän asiakas-terapeutti -suhteen tuntumaan aidolta.
Ari Kauppila näyttelee Ellan aikuista, autistista poikaa Lioria. Kauppila avaa koko esityksen ikäänkuin vaivihkaa. Hänen esiintymisensä on rooliin sopien sisäänpäinkääntynyttä. Ammattiosaamisestaan huolimatta Ellan on vaikea saada kontaktia Lioriin ja yleensä Lior on aivan omassa kuplassaan sellonsa kanssa. Hän on koko ajan lavalla, itse asiassa lähimpänä yleisöä, vaikkakin tavoittamattomissa. Kiehtova ratkaisu, joka ei anna hetkeksikään unohtaa suurta vaikutusta Ellan elämään ja ajatusmaailmaan.
Ari Kauppila (Lior). Kuva: Juuso Westerlund / & Espoon teatteri |
Max Wikströmin suunnitteleman lavastuksen (väri)maailma on selkeä; valkoisen ja mustan tiukka kontrasti vailla harmaan sävyjä. Wikström on suunnitellut myös valaistuksen, joka vuoroin himmentää ja pehmentää näkymää, vuoroin saa valkoisen suorastaan kirkumaan mustaa taustaa vasten. Visuaalista näkymää täydentävät Wikströmin sekä Teijo Pellisen suunnittelevat videot, jotka kuvastavat milloin luomistyön etenemistä, milloin Saatanan läsnäoloa.
Ari Kauppila (Lior) ja taustalla Martti Suosalo (Jumala). Kuva: Juuso Westerlund / & Espoon teatteri |
Saattaa olla, että näytelmästä voisi saada vielä enemmän irti, jos olisi perehtynyt syvemmin juutalaiseen elämänkatsomukseen ja uskontoon. Toisaalta viittaukset Raamattuun tuntuvat tutuilta ihan kotimaisen valtavirtauskonnonopetuksen kautta. Kiinnostavampaa onkin Jumalan rajankäynti inhimillisyyden ja jumaluuden välillä. Ja siinä missä ihmisellä on valinnanvapaus, Jumalalla sitä vasta onkin. Tosin jos ihminen on itse itselleen vaikea olento ymmärrettäväksi tai tunnettavaksi, ei Jumala pääse ainakaan sen helpommalla itsetutkiskelussa tai -tuntemuksessa. Lisäksi kumpikin etsii ymmärrystä toisistaan ja yhteyttä toisiinsa. Näytelmässä käsitellään hyvinkin syviä teemoja kuten olemassaoloa, huomatuksi tulemista, yksinäisyyttä, toiveiden ja pelkojen toteutumista, onnistumista ja epäonnistumista, uskoa... Kuitenkaan näytelmä ei käy raskaaksi, vaikka jättääkin paljon ajateltavaa.
Martti Suosalo (Jumala) ja Sanna-Kaisa Palo (Ella). Kuva: Juuso Westerlund / & Espoon teatteri |
Voi Luoja! -näytelmän ensimmäinen esitys oli eilen maanantaina 9.10., toinen tänään tiistaina 10.10. Molemmat esitykset loppuunmyytyjä.
Kommentit
Lähetä kommentti