Amerikkalaisen yläluokan kodista suomalaiseen tehdassaliin

eli kuinka lavasteet vaihtuvat Diivat-näytelmästä Ansa-musikaaliin


Diivat menollaan.
Kuva: Jiri Halttunen

Päivänäytös päättyy. Katsojat aploodeeraavat, näyttelijät kumartavat. Katsomon valot syttyvät, yleisö alkaa valua salista ulos. Iltanäytöksessä on vuorossa eri näytelmä. Mitä näyttämöllä tapahtuu siinä välissä?

Jo viimeisten katsojien vielä poistuessa salista alkaa lavasteiden takaa kuulua puuhakas poran pärinä - siellä irroitellaan liitoksia ja tukirakenteita. Pian ensimmäinen näyttämömies kirmaa lavasteovesta näyttämölle, joka on vielä tässä vaiheessa täydessä Diivojen loppukuosissa.


Tarpeistonhoitaja käy keräilemässä irtaimistoa pois, ja samalla näyttämömiehet jo alkavat purkaa lavastusta. Tämä on todellista tiimityötä, jossa kaikkien täytyy tietää mitä tehdään, miten ja missä järjestyksessä. Lavalla surraa myös pieni söpö trukki, joka on oleellinen osa lavasteiden siirtelyä. Trukilla nostetaan "lasi"seinää, jotta sen alle saadaan pyörällisiä lavoja. Miehet pitävät seinää pystyssä, jotta se ei vaan pääse kaatumaan.


Seinä työnnetään miesvoimalla pois näyttämön sivustaan.


Kaikkien elementtien alle ujutellaan vuorollaan pyörälliset lavetit. Osa siirretään miesvoimin, osassa käytetään siirtämiseen trukkia - tällöinkin kuitenkin tarvitaan  porukkaa pitämään huolta, ettei kulissi pääse kaatumaan. Ja hyvin tarkkaan saa trukinkin tähdätä, jottei se vaurioita kulissia.


Isokin takka nousee ihan miesvoimalla kun on riuskat nostajat!


Ja siinä menee kokonainen kirjahyllyseinämä yläkertoineen - seinälamput vaan heiluvat mennessään. Perässä työnnetään portaikkoa, johon on lastattu salin viherkasvit.


Alkaa olla jo aika tyhjän oloista - vain pitopöytä nököttää keskellä lavaa, ja huvimajan seinämä sekä sivukulissit odottavat vielä noutajaa.


Kattolamput on laskettu riittävän matalalle, jotta ne saadaan irti ripustustangostaan.


Sitten kääritään lattia kokoon. Ennen tätä lattiasta on revitty irti teipit, joilla saumat pysyvät yhdessä ja lattiamatot reunoistaankin kiinni alustassa. Rullan tekeminen on tarkka paikka; maton pitää rullautua suoraan, jotta rullasta tulee siisti sekä helposti liikuteltava ja purettava.


Suuri näyttämö on nyt tyhjimmillään mitä sen näin. Takaosassa on jo Ansan valoelementti. Diivojen lavastuksen purkamiseen meni vajaat puolisen tuntia.


Ansan lattia noudetaan "montusta" ja sitä ryhdytään levittämään paikoilleen. Kuten Diivoissakin, lattia on kolmena osiona.


Matto asetellaan sentilleen paikoilleen merkkien mukaan. Ja seuraavat matot tulevat aina edelliseen tiukasti kiinni; rakoja ei saa jäädä, ja päällekkäin ne eivät saa ponkottaa.


Ja sitten teipataan; reunat lavan lattiaan kiinni, keskisaumat niin että matot ovat kiinni toisissaan.


Sitten lavalle aletaan tuomaan irtaimistoa ja pienempiä lavastuselementtejä.


Seuraavaksi saapuvat sivuelementit, joiden kyytiin on lastattu irtaimistoa.


Ja aika paljon sitä irtaimistoa onkin kun ne näkee aikalailla kerralla!


Kun irtaimisto on pois tieltä, tuodaan kaikkein isoimmat lavasteet lavan takaosaan. Näissähän sijaitsee sitten esityksen aikana myös bändi, ja soittimetkin ovat valmiina. Hauska tiukumainen helinä vaan kuuluu kun wind chimes -instrumentti soi liikuteltaessa.


Isoja takalavasteita on kaksi, ja ne sijaitsevat peräkkäin. Kun taempi on hollattu paikalleen, tuodaan edempänä oleva.


Turvallisuus ennen kaikkea. Sivuelementit asetellaan tarkasti merkityille paikoilleen ja kiinnitetään ruuveilla.


Lopuksi käydään vielä läpi käsin suunnattavien valaisimien suuntaukset yksi kerrallaan. Minulle kerrotaan, että suurinta osaa valoista käännellään digitaalisesti, mutta muutamia käsin suunnattavia vielä on.


Ja niin on Ansan lavastus valmiina illan näytökseen! Ansan näyttämön pystyttämiseen meni vajaat kolmisen varttia. Kyllä koko operaatiosta näki, miten hyvin hioutunutta ryhmätyö on, ja miten moneen työvaiheeseen tarvitaan paljon porukkaa jotta työ sujuu ripeästi mutta turvallisesti.


"Aaaaaaa, Teneriffa - työ on Teneriffa..."
Kuva: Jiri Halttunen


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Evita (ensi-illat)

Hiljaista iloa (ensi-ilta)

Älä pukeudu päivälliselle (ensi-ilta)