Viimeisyyttä treenaamassa

Pääsin taannoin seuraamaan Viimeinen ihminen -näytelmän harjoituksia Jyväskylän kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä. Näytelmän työstäminen on vielä tässä vaiheessa kesken, sillä ensi-iltahan on tammikuun lopulla. On mielenkiintoista päästä seuraamaan prosessia tässä vaiheessa, kun monet ratkaisut ovat vielä työn alla. Eräs olennainen ero loppuvaiheen harjoituksiin on esimerkiksi siinä, että työryhmässä keskustellaan hyvin paljon erilaisista vaihtoehdoista eri kohtien toteuttamiseksi. Tässä pääsee myös näkemään sitä, miten erilaiselta sama tilanne näyttää eri tavoin toteutettuna.

Anneli Karppinen, Jouni Salo ja Miko Petteri Jaakkola.

Viimeisen ihmisen ohjaa Maiju Sallas ja siinä näyttelevät Anneli Karppinen, Jouni Salo sekä Miko Petteri Jaakkola. Käsikirjoituksen on tehnyt Seppo Parkkinen. Ohjaajan ja näyttelijöiden lisäksi harjoituksissa olivat läsnä järjestäjä, lavastus-, puku- ja valosuunnittelijat sekä näyttämömestari. Näytelmän sisällöstä voi lukea Jyväskylän kaupunginteatterin sivuilta.

Ennen varsinaisen harjoituksen alkua pukusuunnittelija, ohjaaja sekä näyttelijä Miko miettivät Mikon asua ja sen yksityiskohtia - mitä tulee päähän, millaiset housut, mitä pohkeisiin.

Anneli Karppinen ja Miko Petteri Jaakkola.

Ylipäätään näyttelijöillä on päällään alustavia roolivaatteita, mutta osin myös omia vaatteita. Samoin lavastus on alustava - jotkut elementit ovat jo valmiina, osa on vasta viitteellisiä. Lisäksi tilassa on myös elementtejä, jotka eivät kuulu tähän näytelmään, kuten pian esitettävään tanssisatuun liittyvät värilliset kankaat seinillä.

Joskus ohjaajaa tarvitaan vaikkapa kuvitteellisen koiran havainnollistajaksi. Anneli Karppinen, Miko Petteri Jaakkola ja "koirana" Maiju Sallas.

Tällä kertaa työn alla on aluksi loppukohtaus. Ensin kohtaus luetaan läpi istuen, sitten lähdetään liikkeelle. Samalla keskustellaan lavasteista ja niiden liikuttelusta kohtauksessa. Pukusuunnittelija juttelee puvustuksesta näyttelijöiden kanssa. Kohtausta työstettäessä suunnitellaan näyttelijöiden liikettä ja lavastukseen kuuluvien isojen verhojen liikuttelua. Hetken kokonaisuutta kokeillaan monin eri tavoin, pienemmin ja isommin muutoksin, haetaan asemointia, missä mikäkin repliikki sanotaan, mikä on isku tietylle liikkeelle tai "myrskyn" alkamiselle. Kohtausta keskeytetään aina tarpeen mukaan, jos jollakulla on kysyttävää tai jokin ehdotus. Tekstin elävöittämistä mietitään ohjaajan ja näyttelijöiden yhteistyönä. Puhutaan puheen painotuksista, mietitään mitä painotetaan, miten luodaan synkkyyttä ilman että ilmaisusta tulee raskas. Keskustellaan myös tarpeiston käytöstä. Kohtauksen kuljettamista pohditaan pitkään ja tarkasti. Kaiken tämän keskustelun, kokeilun ja pohdinnan tuloksen yleisö näkee sitten valmiissa teoksessa, vaikkei näytelmää katsoessaan tule edes ajatelleeksi, miten tarkkaan harkittua kaikki on.

Miko Petteri Jaakkola.

Kun loppukohtaus on käyty läpi, siirrytään aiemman kohtauksen käsittelyyn. Kokeillaan tämän kohtauksen osalta lavaste-elementteinä olevien verhojen asettelua. Käydään läpi kohtauksen asemointien ja liikkumisen yksityiskohtia. Pohditaan tunnetiloja ja niiden ilmaisua. Haetaan sitä, miten henkilöt täyttävät minkäkin osan näyttämöstä. Harjoitusten tunnelma on leppoisa, välillä heitetään pientä herjaa ja kaikki kuuntelevat toisiaan.

Seuraavaan kohtaukseen liittyy paljon kerrontaa, joka on alunperin suunniteltu nauhoitetuksi puheeksi. Nyt ryhdytään kuitenkin kokeilemaan tekstiä vuoro- ja kuorolausuntana. Jaetaan tekstiä näyttelijöiden kesken. Puhutaan lausunnan rytmityksestä ja harjoitellaan sitä useamman kerran, otetaan myös liikkeet mukaan. Mietitään ja kokeillaan liikkeiden kaanonia ja erillisyyttä sekä suuntaa ja näyttelijöiden asemointeja.

Anneli Karppinen ja Jouni Salo.

Keskustellaan myös repliikkien sävystä, mitä niillä pohjimmiltaan halutaan sanoa. Samoilla sanoilla voi olla hyvinkin erilainen merkitys riippuen puheen painotuksista ja puheeseen liittyvästä sanattomasta viestinnästä. Onko vaikkapa väkijoukolta saatu huomio miellyttävää vai pelottavaa? Muutamista kohdista päätetään kysyä myöhemmissä harjoituksissa käsikirjoittajalta, kun hän tulee paikalle.

On hyvin mielenkiintoista seurata tämän näytelmän kehittymistä ja nähdä sitten aikanaan millainen valmiista teoksesta tuli!

Vasemmalta Miko Petteri Jaakkola, Jouni Salo ja Anneli Karppinen.

Viimeinen ihminen -näytelmän ensi-ilta Jyväskylän kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä on keskiviikkona 26. tammikuuta 2022 klo 19.15. Näytelmä teatterin sivuilla (linkki).


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Evita (ensi-illat)

Hiljaista iloa (ensi-ilta)

Älä pukeudu päivälliselle (ensi-ilta)