Westistä valmistamassa

Pääsin seuraamaan alkavan kauden musikaalin eli West Side Storyn harjoituksia. Porukka kokoontuu lavalle iloisesti moikkaillen sekä omia ja toisten roolivaatteita ihastellen - ne ovat nyt ihan uusia! Ilmassa on innokasta puheensorinaa ja fiiliksessä tekemisen meininki. Lavalla on sekä tuttuja että uusia kasvoja - ja paljon energiaa! Myös kampaaja-maskeeraaja Suvi Taipale, lavastaja Suvituuli Saari sekä pukusuunnittelija häärivät lavalla. Läsnä ovat tietenkin myös koreografi Ari Numminen, ohjaaja Snoopi Siren ja kapellimestari Lasse Hirvi.

West Side Storyn harjoitusten lämmittelyä.
Kuva: Työryhmä

Harjoituksen alkaessa ohjaaja kannustaa tekemään harjoitusta kaikessa rauhassa; ensi-iltaan on vielä neljä ja puoli viikkoa, ja Snoopin sanoin "ollaan hyvässä etukenossa" eli tekeminen on edennyt aikatauluun nähden hyvin. Myös koreografi kehottaa varovaisuuteen - ei kannata revitellä liikaa ettei tule loukkaantumisia. Ohjaaja käy läpi joitakin muutoksia ja tarkennuksia edellisen harjoituksen perusteella. Illan ohjelmana on käydä musikaalin ensimmäinen puoliaika kahlaten läpi. Bändi ei tässä vaiheessa ole harjoituksissa vielä mukana, vaan kapellimestari soittaa pianoa ja osa musiikista tulee tallenteena.

Lavastus ei ole vielä valmis, mutta saa siitä komeaa osviittaa.
(Etualalla oleva muovinauhaviritys ei kuulu lavastukseen vaan on varoitus näyttelijöille.)

Tässä iltaharkassa tekijöiden kannalta erityistä on se, että puvustus on käytössä ensimmäistä kertaa. Pukusuunnittelijan mukaan puvut ovat vielä luonnoksia, eivät valmiita, mutta niitä kuitenkin voidaan jo käyttää. Hyvältä ne kyllä näyttävät jo nyt! Pukusuunnittelija ohjeistaa pukuvaihtoja - nyt on oleellista nähdä ovatko kiirevaihdot mahdollisia suunnitellussa ajassa. Hän pyytää myös palautetta puvuista; ovatko ne esiintyjien kannalta toimivia, kun niissä tanssitaan, liikutaan, hypitään... Tässä vaiheessa harjoituskautta pukuja käytetään vain ilmoitetuissa pukuharjoituksissa - osa harkoista mennään omilla vaatteilla.

West Side Storyn harjoitusten lämmittelyä.
Kuva: Työryhmä

Seuraavaksi vuorossa on lämmittely, että saadaan paikat auki. Meno on irtonaista ja notkeaa. Sitten on aika aloittaa varsinainen harjoitus. Tässä vaiheessa visuaalisesta ilmeestä puuttuvat vielä valot sekä projisoinnit, ja paitsi puvustus, myös lavastus on osittain kesken. Hyvä osviittaa siitä kyllä jo saa, ja kokonaisuus on näyttävä!

Harjoituksen edetessä kapellimestari ohjaa laulua tarvittaessa. Liikuteltavien lavasteiden liikettä ja paikkaa sovitaan. Jossain vaiheessa kapellimestari ja ohjaaja keskustelevat siitä, miten eräs tietty kappale loppuu sekä miten vaihtomusiikista siirrytään seuraavan kohtauksen puheeseen.

Tässä harjoituksessa edetään pitkiä pätkiä kerrallaan, vain välillä ohjaaja keskeyttää jos tarvitaan jotain isompia muutoksia esimerkiksi kulkureitteihin. Sekä lavasteiden että pukujen vaihtoa kokeillaan sovituilla tavoilla, jotta nähdään toimivatko ne. Joskus vaihdot voivat olla hyvin kiireisiä.

Yksityiskohta lavasteista.

Vaikka teos ei ole vielä läheskään valmis, siinä on jo tässä vaiheessa näyttäviä joukkokohtauksia kuten Mambo ja Amerikka -tanssikohtaukset. Muutamista lauluista saan kylmät väreet, kuten miespääosa Tonyn (Tuomas Korkia-aho) Maria-kappaleesta tai Tonyn ja Marian (Nathalia Hyvärinen Kanerva) duetosta Tää yö. Meno on energistä, riemukasta, fyysistä ja teemaan sopien täynnä nuorta tarmoa. Tietysti mukana on myös huumoria.

West Side Storyn työryhmää harjoitusten ensimmäisellä viikolla.
Kuva: Työryhmä

Kun ensimmäinen puoliaika on menty loppuun, on palautteiden aika. Ohjaaja kehuu ja kannustaa sekä kertoo, mihin pitää kiinnittää huomiota, miten tekemistä parannetaan entisestään. Koreografi antaa oman palautteensa ja näyttelijät myös kyselevät häneltä asioita. Ohjaaja ja koreografi puhuvat vaatteiden merkityksestä - miten teos muuttuu aiempaan nähden kun vaatteet tulevat harjoituksiin mukaan. Myös kapellimestari antaa palautetta. Pukusuunnittelija kehuu, että vaatevaihdot menivät hyvin ja vaatteet on ilo nähdä kantajiensa päällä. Samoin näyttelijät ovat tyytyväisiä vaatteisiinsa. Lisäksi puhutaan vielä lavaturvallisuudesta - etenkin sitten kun valaistus tulee mukaan ja lavan sivuilla on hämärää. Jutellaan lämmittelyistä ja äänenavauksesta sekä puhutaan äänenkäytöstä ja tilan vaikutuksesta siihen. Kaikki tämä on tietysti tärkeää teoksen kehittymisen kannalta. Lopuksi sovitaan seuraavan päivän harjoitusaikataulusta, mihin aikaan tapahtuu mitäkin.

Vaikka ensi-iltaan on tässä vaiheessa vielä kuukausi aikaa, tekemistä oli ilo seurata! Suorastaan jäi harmittamaan, että en vielä päässyt näkemään teosta loppuun saakka, mutta hyvää kannattaa odottaa.

West Side Storyn ensi-ilta Jyväskylän kaupunginteatterin suurella näyttämöllä 5. syyskuuta 2020. (Linkki teatterin sivuille.)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Evita (ensi-illat)

Hiljaista iloa (ensi-ilta)

Älä pukeudu päivälliselle (ensi-ilta)