keskiviikko 11. marraskuuta 2020

Kuningattarelliset harjoitukset (ilman lunta)

Pääsin seuraamaan Lumikuningatar-näytelmän harjoituksia, kun ensi-iltaan on vajaa kuukausi. Kyseessähän on H.C. Andersenin klassikkosatuun perustuva Stuart Patersonin teksti, jonka on suomentanut ja Jyväskylän kaupunginteatteriin ohjaa Katriina Honkanen.

Ennen harjoituksen alkua näyttämömestari ja ohjaaja juttelevat lavasteista, jotka ovat vielä kesken - puhutaan siitä, millaiset niistä tulee ja milloin ne saadaan harjoituksissa käyttöön. Lavastus tulee perustumaan pitkälti kankaisiin, joista eri tavoin saadaan kolmiulotteisia maisemia - ohjaajan kuvaillessa niitä minulle visio on todella kiinnostava.

Näyttelijä Piia Mannisenmäki, joka esittää nimiroolia eli Lumikuningatarta, käväisee upeassa puvussaan lavalla. Puku on hänelle vielä hieman liian pitkä, joten tänään sitä ei harjoituksissa nähdä. Valosuunnittelija Antti Silvennoinen ja lavastaja Silja Kauppinen juttelevat valojen käytöstä. Bändi eli Lastenmusiikkiorkesteri Loiskis roudaa kamojaan lavalle. Näyttämömestari siirtyy tuomaan lavasteiden "rankoja" lavalle merkiksi siitä, missä valmiissa lavasteessa on esimerkiksi puita, jotta harjoituksissa voidaan jo huomioida paikat liikkumisessa. Kampaaja-maskeeraaja Suvi Taipale juttelee ohjaajan kanssa maskeista. He puhuvat myös siitä, miten näyttelijän roolivaihdon nopeus vaikuttaa maskiin ja esimerkiksi millaisen parran voi laittaa, kuinka nopeasti sen saa päälle ja pois. Näyttelijät saapuvat lavalle ja osalla heistä on roolipukuja päällä - sen mukaan, kenen puvut ovat jo valmiina. Upealta näyttää!

Lumikuningattaren työryhmää; näyttelijöitä ja bändi. Osa omissa vaatteissaan, osalla keskeneräisiä roolipukuja.
Vasemmalta ylärivissä: Sami Ulmanen, Markus Virtanen, Tomi Nurmi, Jouni Salo, Marianne Oivo, Pekka Nättinen, Hanna Liinoja ja Jukka-Pekka Mikkonen.
Alarivissa: Asko Vaarala, Anni Pesonen ja Hegy Tuusvuori.

Tällä kertaa harjoituksen yhtenä pääpointtina on se, miten musiikki ja soittamalla tehdyt tehosteet istutetaan esitykseen. Harjoituksessa käydään siis läpi nimenomaan kohtauksia, joissa Loiskis soittaa. Samalla pohditaan soitinten vaihtoa, missä niitä pidetään silloin kun bändi on lavalla ja soittaja tarvitsee useamman instrumentin. Kohtauksia mennään pienissä pätkissä, keskeyttäen ja korjaten. Näyttelijätkin sopivat keskenään miten tehdään tiettyjä liikkeitä ja yksityiskohtia - samoin kuin sovitaan soittajien kanssa. Tarkennetaan soittajien ja näyttelijöiden iskuja ja asemointia sekä sovitaan myös, kuka milloinkin liidaa, musiikki vai näyttelijät, kummalta isku tulee kummalle. Näyttelijöiden liikkeessä on musiikillista rytmiä silloinkin, kun soittajat eivät soita - Katriina ohjaa tätäkin.

Tauon jälkeen myös pukusuunnittelija Tuovi Räisänen saapuu katsomoon, oltuaan ensimmäisellä puoliajalla puvustamon puolella. Eräs näyttelijä jutteleekin Tuovin kanssa puvuista, toinen ohjaajan kanssa. Sitten jatketaan kohtausten läpikäyntiä pätkissä; Katriina ohjaa mm. iskuja ja liikkumista lavalla.

Lopuksi käydään läpi pitkä kohtaus kokonaan katkotta. Tähän saakka on "loikittu" niitä kohtia joissa on musiikkia, nyt kokonaisuudessa on enemmän näyttelemistä. Tämä osuus on siis näytelmän ensimmäisen puoliajan loppu. Jo tästä pätkästä näkee, että näytelmässä on paljon eläväistä touhua ja koko perheen näytelmään sopivaa huumoria.

Lumikuningatar (Piia Mannisenmäki).
Graafinen suunnittelu ja kuvankäsittely: Eija Haukka
Kuva: Jiri Halttunen

Harjoituksen päätteeksi ohjaaja antaa palautetta, kiittää ja kannustaa. Hän kertoo tarkennuksia näyttelijöiden kulkuihin, puheen ajoituksiin, asemointiin ym, sekä kiittelee bändiä joka on päässyt hienosti juoneen mukaan.

On hyvin mielenkiintoista nähdä tämän näytelmän visuaalinen ilme sitten valmiina - viitteitä todella komeasta silmäkarkista on jo nyt. Ja tietysti odotan myös koko tarinan näkemistä!

Lumikuningattaren ensi-ilta Jyväskylän kaupunginteatterin suurella näyttämöllä lauantaina 28. marraskuuta klo 18. Näytelmä kaupunginteatterin sivuilla (linkki).


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti