Come From Away (TTT)
Tampereen Työväen Teatteri esittää musikaalia Come From Away. Sen käsikirjoitus, laulujen sanat ja musiikki ovat Irene Sankoffin ja David Heinin käsialaa. TTT:lle sen on ohjannut musikaaliguru Samuel Harjanne.
Heti näin alkuun haluan sanoa, että Come From Away oli kaiken kaikkiaan yllättävän pakahduttava Elämys, paljon suurempi kuin osiensa summan olisin osannut kuvitellakaan olevan!
Musikaali käsittelee sitä, kun New Yorkin kaksoistornien terrori-iskun aikaan USA:n ilmatila suljettiin ja valtava määrä lentokoneita piti saada turvallisesti johonkin alas taivaalta. Kanadalaiseen pikkukaupunkiin Ganderiin ilmaantui hetkessä noin 7000 "lentoihmistä" - liki saman verran kuin kaupungissa on asukkaita. Musikaali kertoo siitä, miten asukkaat ottivat tulokkaat vastaan - ja millainen oli tulokkaiden kokemus.
Vaikutuksen teki esiintyjäjoukon valtava energia ja lämmin yhteenkuuluvuuden tunne, joka kuvasi loistavasti pikkukaupungin ihmisten ponnistuksia yllätysvieraidensa eteen. Käsikkäin kulkevat ilot ja surut, menetykset ja onnen aiheet. Liki kaksituntisessa esityksessä ei ole väliaikaa, mikä toimii erittäin hyvin - jännite ja energiaa pysyvät koko ajan yllä. Ihailen sitä, miten vaikeasta aiheesta oli saatu yllättävän iloinen ja riemukas kokonaisuus. Kuitenkin myös tapahtumien tummat sävyt tulevat selkeästi näkyviin, eikä niitä väistellä. Välillä seurasin lavan tapahtumia naama naurussa, välillä pala kurkussa. Esityksessä oli myös paljon huumoria. Siihen oli saatu tuntumaa sellaisesta tilannekomiikasta, joka raskaina hetkinä joskus kukkii, mutta jota on yllättävän vaikea kertoa eteenpäin.
Kuva: Kari Sunnari |
Musikaalissa on tuotu vakuuttavasti esiin "lentoihmisten" eri kansalaisuudet, kielet, kulttuurit, uskonnot - Ganderiin saapui ihmisiä 90 maasta. Hädän hetkelläkin eri ihmisillä on erilaisia tarpeita, erilainen kokemus. Ja he saavat erilaista kohtelua.
Hyvin mielenkiintoisena pidin myös lentokapteenin kertomia faktoja lentokoneista ja lentämisestä - asioita joita ei ole koskaan tullut ajatelleeksi ja jotka liittyvät kiinteästi tarinan etenemiseen. Faktapuolesta erityismaininta myös käsiohjelmalle, jossa kerrotaan paljon tapahtumista ja tosielämän henkilöistä.
Nina Tapio. Kuva: Kari Sunnari |
Come From Awayn lavastus (suunnittelija Erkki Saarainen) ja puvustus (suunnittelija Marjaana Mutanen) ovat aiheen mukaisesti melko vaatimattomia mutta sopivat tähän loistavasti. Eripariset tuolit ja arkinen pukeutuminen antavat hienosti tilaa esiintyjien valtavalle voimalle sekä kuvastavat sitä, miten apua ja tarvikkeita on haalittu mistä ikinä löytyy. Suhteellisen vähillä lavasteilla luodaan myös kätevästi eri tapahtumapaikkoja. Eero Auvisen suunnittelema valaistus luo oman dramatiikkansa näkymiin.
Come From Awayn musiikki soi todella hienosti, reippaasti, kauniisti. Mukana on paljon mm. irlantilaissävyjä. Kapellimestari Tony Sikströmin johtama bändi on näkyvissä lavalla, välillä hyvinkin hyvin esillä, mistä tykkään kovasti. Ovathan soittajat iso osa musikaalia! Jarkko Tuohimaan äänisuunnittelu täydentää kuultua kokonaiskuvaa olennaisesti.
Come From Away -työryhmä. Kuva: Kari Sunnari |
Musikaalin koreografiat on tehnyt Mirva Mäkinen. Niissä on paljon muutakin liikettä kuin tanssillisuutta, mikä sopii luontevasti tarinaan. Liikkeellä myös ilmaistaan paljon - samoin kuin välillä liikkumattomuudella.
Kuten olen jo hehkuttanut, koko esiintyjäjoukko tekee mielettömän hienoa työtä lämpimällä yhteishengellä, herkkyydellä, taitavasti ja eläytyvästi. Näihin ihmisiin on helppo uskoa. Näytteleminen, laulu, koko esiintyminen kulkee kaikilla luontevasti ja nimenomaan osana ryhmää. Nina Tapion soolot ovat vahvoja ja herkkiä, laulu soi kauniisti sekä voimalla että hiljaa. Jonna Järnefelt ja Mika Honkanen kuvaavat lämmöllä aikuisten ihmisten suhdetta. Saska Pulkkinen ja tällä kertaa varahenkilö Leo Ikhilor esittävät sympaattista pariskuntaa, joskin henkilöiden reaktiot tapahtuneeseen poikkeavat toisistaan. Kaikki ovat huolissaan myös läheisistään - erityisen koskettavasti se näkyy Petra Karjalaisen hahmossa. Hiski Vihertörmä nousee esiin monissa rooleissaan. Jari Leppäsen pormestari on onnistuneen isällinen hahmo.
Jonna Järnefelt ja Mika Honkanen. Kuva: Kari Sunnari |
Yksi erityinen piirre Come From Awayssa on se, että väliaplodeille ei juurikaan ole tilaa - ehkä siksi, että ei todellisten tapahtumien äärelläkään pysähdytty välillä hurraamaan. Muutamat väliaplodit ehdimme antaa, mutta tapahtumien vyöry on niin kiihkeä ja intensiivinen että monikin hieno musiikkikohtaus ja laulu jää ilman erillistä kiitosta. Sen sijaan yleisö taputti ja kannustusulvoi sitten lopussa.
Seuranani ollut parisuhdemies totesi esityksen jälkeen: "tämä oli vuoden paras!" Mies piti hyvästä musiikista ja nosti esiin loistavan Nina Tapion soolot. Mieheen aina vetoavat tositarinat, joten senkin puoleen tämä osui ja upposi. Mies piti tätä hyvällä tavalla jopa dokumentinomaisena ja yleissivistävänä, mikä ei millään tavoin ole viihdyttävyydestä tai tunnelatauksesta pois.
Come From Away oli minulle ikään kuin mielentila; välillä herkillä, välillä riemukkaana, koko ajan valppaana. Henkilöiden epävarmuus ja epäusko, epätietoisuus, turhautuminen, välittyvät aidosti - samoin kuin poikkeusoloissa syntyvät ihmissuhteet, luottamus ja pyyteetön avunanto. Tässä on väkevä tunnelataus.
Jerry Wahlforss, Kaija Kärkinen ja Petra Karjalainen. Kuva: Kari Sunnari |
Come From Awayssa on sekin erityispiirre, että se on blogintekoa parhaimmillaan; käyn katsomassa esityksen, olen aivan liekeissä vuodattamaan muistiinpanot heti kotiin (tai tässä tapauksessa hotellille) päästyäni. Myöhemmin lisäilen tekijöiden nimet ja siistin tekstin julkaisukuntoon. Ei tosiaan tarvitse pinnistää kun on valtava halu kertoa tästä, miten hyvä tämä oli. Tässä sitä on suorastaan hurmoshenkinen teatterinkatsomisen lähetyssaarnaaja vauhdissa suoltamassa häpeilemättömän ihailevaa tekstiä!
Come From Away on ohjelmistossa 1.4.2023 saakka. Menkää ja kokekaa! Musikaali TTT:n sivuilla (linkki).
Kommentit
Lähetä kommentti